Friday, May 20, 2011

Tali Fahimah


Kenal siapa Tali Fahima?? Beliau merupakan seorang pejuang Islam di Palestine. Beliau merupakan warga Isreal.
Tali Fahima,bukan asing bagi dikalangan mereka yang prihatin dengan isu-isu Palestin..perjuangan wanita besi ini mencipta sejarah tersendiri sehingga negaranya sendiri menuduh beliau pengkhianat dan pengganas rakyat Israel pertama yang bertindak ganas terhadap kaumnya sendiri..

Kini beliau digelar seorang Muslim dan menjadi warganegara Palestin, MashaALLAH. Beliau dulu adalah sebagai seorang tentera Israel, kini beliau menjadi sasaran serangan rejim zionis sebagaiman pejuang-pejuang Islam yang lain. Beliau dikatakan menetap di sebuah perkampungan Arab di Palestine di Ara’ra. Sek
saan dalam penjara yang ditanggung belaiu meskipun belum secara rasmi memeluk Islam tidak pernah luntur.
Dalam wawancaranya dengan kanal televisi Rusia berbahasa Arab Rusiya al-Yaum (24/6), Fahima menyatakan dirinya mendapat banyak ancaman pasca pernyataan keislamannya. Ancaman tersebut datang baik dari pemerintahan Israel atau dari golongan sayap konservatif Yahudi-Israel.

"Namun Alhamdulillah, Allah telah menggariskan suratan takdir untuk saya. Dan jika memang Ia akan menakdirkan saya mati syahid, maka saya berucap Alhamdulillah, hal itu lebih baik dari sesuatu apapun," kata Fahima.

Atas berdirinya beliau dengan kalimah LA ILAHA ILLALLAH.
Selepas menumpuh pelbagai ujian, kini Fahima bertugas sebagai guru mengajar bahasa Hebrew di sebuah sekolah dan lebih banyak menghabiskan masa belajar bahasa Arab dan al Quran.

2 comments:

ya Allah....hebatnya...cmna ni..bru dpt hidayah islam dh dpt hdyh jihad n besedia nk mtik syahid...masya-Allah......

masyaAllah....dh la br masuk islam..pastu terus bersedia mengorbankan diri tuk islam...hebta betul ujian terhadap beliau..semoga firdausi menjadi tempat yg kekal abadi..termasuk tuan blogger....

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites